Carrer de Sant Germa - att hitta boende i Barcelona

From den 30 dec bor jag på en nya adress, innan bodde jag på samma gata fast porten innan. Det är en lugn avstickare från Gran Via de les Cort Catalanes vid Plaza Espanya.
Det blev mycket strul då jag skulle flytta från mitt dåvarade rum (bilden) till mitt nuvarande - då jag aldrig fick mitt rum. Så nu delar jag rum med Jonas januari ut, sedan får vi se vart vi hamnar.
För mitt tidigare rum (möblerat med balkong) betalade jag 300euro/mån.  

Priserna på rum varierar ganska stort. Oftast handlar det om:
Område
Vad som ingår i hyran - Vatten är Väldigt dyrt och ingår sällan
Om rummet delas med fler
Standard. Det skiftar mycket mellan lägenheterna. Från nästan förfallna till superfräscha

Mina tips när du ska hitta boende:
Sök redan innan du åker så du får en ide om vad som finns. 
Kontraktet skriver du på plats efter att ni gått igenom vad som gäller - speciellt med depositionen.
Deposition ska ni räkna med till varje boende. Det är en summa (oftast 1 eller 2 månadshyror) som ska betalas innan och som man får tillbaka när man flyttar. Vissa hyresvärdar gör upp att utgifterna dras från detta belopp när man flyttar. Andra tar bara av den om man haft sönder något som måste bytas ut (ex eldat upp gardinerna).
Bo gärna på vandrarhem ett par dagar innan du skriver nått så har du tid att gå och kolla på flera lägenheter, kanske även hitta andra att bo ihop med.
Räkna med att behöva lägga ut en del på boende när du flyttar ner: 1 månadshyra + 2 månader i deposition.
Skriver ni med en agentur så måste man även räkna med kontraktavgift.
Jag avråder stark från agenturer. Anledningen är dåligt bemötande, överpris, dolda avgifter och inte alls bra standard på lägenheterna. 
Bra sidor att söka boende på är www.idealista.com och www.loquo.es . Men se upp för bedragare för sådanna finns det många av. Behöver du hjälp eller boende fort så lämna en kommentar så kan jag hjälpa.
Har ni frågor så lämna kommentar så svarar jag i ett nytt inlägg.
To be continued..
Priserna på rum varierar ganska stort. Oftast handlar det om:
Område
Vad som ingår i hyran - Vatten är Väldigt dyrt och ingår sällan
Om rummet delas med fler
Standard, det skiftar mycket mellan lägenheterna. Från nästan förfallna till superfräscha
Där jag bodde innan hade jag som sagt mitt egna rum med balkong och utgifterna ingick i priset, men lägenheten var otroligt sliten. Många vattenläckor, besök av kackerlackor, hål i fönsterna ut mot gatan osv. Jag betalade nog överpris men jag trivdes som fan så det var värt det. Men så lyttade alla därifrån och jag kände att det är dags att betala för något värt.
Det är lätt att hitta boende i Barcelona men att hitta något värt är desto svårare. 

- Aye Win

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0